Aby budować działające bez brumu sieciowego systemy gitarowe, należy wiedzieć jak powstaje „pętla masy” i kiedy jest ona przyczyną „brumu”. „Brumem” jest dźwięk, który powstaje przez wzmocnienie napięcia indukowanego w przewodach przez zakłócające pole elekromagnetyczne. Zakłócające pole elektromagnetyczne powstaje w pobliżu transformatorów sieciowych, a czasem nawet przewodów sieciowych z przepływającym dużym (np. 50 Amper) prądem. Im większa moc transformatora (i wymiary, i masa), tym większe pole zakłócające. Na szczęście natężenie tego pola spada bardzo mocno z odległością. I tak przykładowo typowy transformator sieciowy 100 watowego wzmacniacza lampowego „zakłóca” skutecznie w promieniu około jednego metra od siebie, a w odległości 2 do 3 metrów jest to już pole całkowicie pomijalne. Łatwo to sprawdzić gitarą z „singlami”.
No, ale co to jest właściwie ta pętla masy?
Pętla masy to dowolny fragment naszego systemu, w którym przewody masy (przewodów sygnałowych lub zasilających) tworzą zamkniętą pętlę (lub inaczej zwój).
Jeśli taką pętlę (zwój) obejmuje zakłócające pole elektromagnetyczne, to powstaje w takim zwoju prąd wyindukowany przez to pole. Prąd ten „odkłada” na masie przewodu sygnałowego napięcie, które wzmocnione generuje słyszalny „brum”. Słychać to szczególnie, gdy używamy wysokich czułości (inaczej przesteru lub high gain-u). Zasadą jest też to, że im większa wymiarami pętla mas, tym większy słychać „brum”.
Jak więc unikać pętli mas?
Po pierwsze „budować” systemy tak, by nie powstawały pętle mas. Zwłaszcza te, które są związane bezpośrednio ze wzmacniaczem, bo to on ma zawsze transformator sieciowy w środku.
Najlepiej naszkicować schemat naszej instalacji i zastanowić się gdzie są pętle mas.Trzeba pamiętać, że w środku niektórych urządzeń stosowane są elementy izolujące (separujące) w celu uniknięcia potencjalnych pętli mas. I tak, na przykład każde połączenie MIDI nie jest połączeniem mas, bo zaraz za gniazdem MIDI IN znajduję się transoptor, który wprowadza separację. Podobnie jest z wyjściami przekaźnikowymi (SWITCH OUTPUT) w kontrolerach (np. G Lab GSC), bo separację wprowadza tu przekaźnik elektromechaniczny. Bardziej niejednoznaczna jest sytuacja z wielowyjściowymi zasilaczami do efektów, choć wielu producentów podaje dokładnie, gdzie występuje separacja (np. G LAB PB-1). W wielu urządzeniach występują przełączniki o nazwie GROUND SELECTOR, GROUND LIFT, które służą do likwidacji pętli mas, a potrzebne są, bo brak połączenia z masą może też powodować „brum”. Trzeba też pamiętać o tym, że pętle mas powstają też za pomocą przewodów sieciowych zawierających przewód ochronny (zwany „uziemiającym” lub „zerującym”). Lampowe wzmacniacze gitarowe posiadają połączenie masy sygnałowej z uziemieniem (przewodem ochronnym) i trzeba o tym pamiętać. Dlatego też podłączenie gitary przez prosty rozdzielacz równocześnie do dwóch wzmacniaczy kończy się „brumem” z powstałej tak pętli mas.
Trzeba też wyraźnie zaznaczyć, że nie każda pętla mas powoduje powstanie słyszalnego „brumu”. Jeśli ma ona małe wymiary np. pomiędzy urządzeniami w pedalboardzie a w samym pedalboardzie lub pobliżu nie ma dużych transformatorów, to jej istnienia nie usłyszymy nawet na ‘hi gain-ie’. Jeśli używamy wzmacniacza i kostek, to najczęściej pętla mas powstaje przez połączenie wspólnym zasilaniem efektów znajdujących się pomiędzy gitarą a wejściem wzmacniacza i efektów podpiętych do pętli efektów wzmacniacza.
Należy też zwracać uwagę na preampy i inne urządzenia (efektory rackowe), które mają zasilanie z uziemieniem (wtyk zasilający z bolcem). Jeśli masa sygnałowa preampu połączona jest z uziemieniem (wiele preampów tak ma) to, jeśli nasz wzmak lub końcówka też ma połączenie masy sygnałowej z uziemieniem, to powstanie pętla mas (słabiej lub mocniej słyszalna). Znaczną poprawę w takich przypadkach może dać użycie przewodu sygnałowego o niskiej rezystancji masy.
Przykładem pętli mas, której obecności nie zawsze słychać, jest podłączenie do pętli efektów wzmacniacza (FX LOOP) efektu. Nie będzie słychać „brumienia” w przypadku gdy poziom sygnału na pętli będzie wysoki (nie zawsze tak jest), a przewody sygnałowe (z gniazd SEND i RETURN) łączące z efektem są jak najbliżej siebie (najlepiej spiąć je co 20 cm plastikowymi opaskami zaciskowymi zwłaszcza na odcinku w pobliżu wzmacniacza)